Särskrivningar

Jag fråga innan idag på Twitter vad jag skulle skriva om idag på bloggen, och självklart kunde jag inte själv stava ordentligt…

@reflekterat kan någon komma på något som jag kan skriva ett blogg inlägg om. TACKSAM FÖR SVAR”

Visst är många av oss dåliga på att stava, jag är inget undantag. Jag kan nog stava rätt så illa när jag skriver fort och jag korrekturläser sällan mina texter eller meddelanden som jag skriver..

Men visst kan man ha roligt åt sådana saker. Här kommer några exempel på sådant som kan bli riktigt fel..

Roliga särskrivningar!

I affären

Glad packad räkmacka

Morgon rockar!

Vi har sprätt ägg

På restaurangen:

Är du en paj älskare? Då är detta stället för dig.

Grillad kyckling lever med kul potatis

Hos frisören:

Skum Permanent 395:-

I kontaktannonser och CV:

Jag är en mörk hårig tjej

Jag är inte rädd att visa fram fötterna!

Jag skriver just nu på min doktors avhandling

Jag har bra grund men ingen vidare utbildning

Yrkesgrupper

Nacka naprapaterna

Sjuk gymnast

Vår kassa personal

Ja det där var några exempel på hur fel det kan bli när vi inte stavar ordentligt. Vi kan ta några till som jag hitta Internet.

KYCKLING LEVER – ”..han lever, han lever, hurra hurra”
BAD SHORTS – inte är de bra inte…
HUGG ORM – Effektivare än att slå den?
BRUNSTENS BATTERIER – något för massageapparater?
SKUM TOMTE – tar klapparna själv.
RÖK FRITT – bolma på bara!
SLÄNG GUNGAN – den är nog trasig.
SJÖ NÄRA TOMT – inte sjönära då?
KASSA SKÅP – inget att förvara något värdefullt i.
HAND TVÄTTAS – före maten.
KLIPP PYTON – har ormar hår?
NACKA NAPRAPATERNA – ta livet av dem!
LÅNG HÅRIG – men kanske snaggad?
BIND GALEN – innan han skadar någon!
SNOR KRÅKA – stjäl en fågel.
JÄST SVAMP – alkoholhaltig?
ETT STYCK MORD – vill ni beställa något mer?
SKYGG LAPP – skraj same?
HÅLL PLATSEN – så ingen annan tar den.
SJUK GYMNAST – kan behöva en sjukgymnast.
MORGON ROCKAR – kväll suger?
BARN UNDER KLÄDER – rädda dem innan de kvävs!
SUPER UNDER STÄLL – dricker alkohol medan han sladdar?
ETT TRUMPET SOLO – tutar lite motvilligt?
SNODD MAPP – Åhléns kränger hett kontorsmateriel för 19:90

”Är du djur och naturintresserad?” – är inte de flesta djur naturintresserade?
”Skivad kalv lever med kul potatis” – kan skivade kalvar och potatisar vara sambos?
”Extra knäck till jul” – lite julgodis är aldrig fel.
”Svensk general agent för Kinaföretag” – militär med rätt att döda…

Ja så där illa kan det faktiskt bli om vi inte lär oss att stava bättre, men visst får man glädja andra med sina misstag.

Det här blogginlägget får jag väl tillägna @helahustrun

One response to “Särskrivningar

  1. Pingback: Tweets som nämner Särskrivningar « Reflekterat – Återspegling av samhället

Kommentera

