Diskbråck

Diskbråck får du oftast i den rörliga delen av ryggen, framförallt i ländryggen. I de flesta fall bildas diskbråcket utan att du gjort något särskilt. I enstaka fall kan det bero på att du till exempel har lyft tungt, vridit eller böjt ryggen på ett särskilt olyckligt sätt.

Symtom på diskbråck

Diskbråck i ländryggen kan påverka nervrötterna i ryggen och ge utstrålande smärta i benet, även kallad ischias. Diskbråck i ländryggen börjar oftast som en molande värk i ryggen. Du känner sedan en skärande smärta som strålar ned i benet. Ofta blir värken värre när du håller benet sträckt och samtidigt böjer kroppen från höften framåt. I allvarliga fall får du så ont att kroppen låser sig. Det kan också bli så att benet och foten domnar, de kanske till och med känns svaga eller förlamade.

I värsta fall kan du tappa känseln runt ändtarm och könsorgan och förlora förmågan att känna dig kissnödig.

Småskador på diskarna kan troligen ge övergående ryggskott utan ischiassmärta i benet. Många har diskbråck som inte ger några besvär, men som kan upptäckas i samband med undersökning med magnetkamera. Sådana diskbråck ska inte behandlas eller utredas vidare.

Diskbråck i halsryggen

Diskbråck i halsryggen kan påverka nervrötterna i halsryggen och ge utstrålande smärta i armen. I sällsynta fall kan diskbråck i halsryggen påverka ryggmärgen så att benen känns svaga eller blir förlamade.

Förebygg diskbråck

Det är svårt att peka ut några speciella beteenden som kan öka risken för diskbråck. Men undvik att:

  • köra kraftigt vibrerande fordon
  • böja ryggen, samtidigt som du vrider kroppen.

Råd vid diskbråck

Även om det gör ont bör du röra på dig så mycket som det går. Det kan ta månader innan du blir riktigt bra igen, så ha tålamod.

  • Ta dig upp ur sängen så fort den värsta smärtan har gett med sig.
  • Återvänd till jobbet om arbetet inte är fysiskt påfrestande. Undvik att sitta långa stunder.
  • Promenera och träna rygg- och benmusklerna litet lätt.
  • Försök att hitta en smärtfri ställning att vila i.
  • Om du har diskbråck i halsryggen: lägg armen eller handen bakom nacken för att lindra värken i armen.

Denna text kommer ifrån.. Vårdguiden – Diskbråck

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s