Att leva med ADHD

Jag kan ju börja med att förklara vad ADHD är för något, alla vet ju inte det.

ADHD (Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) är ett neuropsykiatriskt funktionshinder som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet. Det finns tre varianter av ADHD: en som innebär att man har koncentrationssvårigheter och tenderar att vara inobservant på sin omgivning, en som innebär att man är hyperaktiv och impulsiv, och en som innebär att man har båda de tidigare nämnda sorternas svårigheter. Många med ADHD har problem med vissa sinnesintryck. (kopierat från vikipedia) Läs resten här. Vad är ADHD.

Nu kanske ni undrar om jag själv har ADHD eftersom jag skriver ett inlägg om det. Nej det har jag inte men jag har en sjuårig son som är diagnostiserad det. Har själv inte kollat om jag har det, då det ofta kommer från någon av föräldrarna.

Min son fick diagnosen för ca ett år sedan, efter många besök hos olika psykologer och andra läkare. Vi hade länge förstått att han var lite egen och inte som alla andra barn på dagis. Han bråkade och slogs och lyssnade inte alls på vad dagisfröknarna eller någon annan på dagis sa. Han var väldigt aktiv hemma och bråkade mycket med sin stora syster som är 2 år äldre.

Han bråkade så mycket och gjorde allt man inte får så vi knappt orkade med det, men man måste ju stå ut i alla lägen för sina barn. Han kasta saker på oss, skrek på oss och kallade oss en massa dumma saker. När man sedan fråga han varför han gjorde så, så svara han enkelt ”jag vet inte”. Detta liv fick vi leva med i många år, försöka att få en familj att fungera samtidigt var inte lätt.

Numer lever inte jag och barnens mamma tillsammans längre, det har dock inget med sonens sjukdom att göra.  Efter att ha fått börja äta sin medicin (Ritalin) sen ett antal månader tillbaka så är han en helt underbar son som sällan bråkar eller kastar saker omkring sig. Han lyssnar på vad man säger åt han och gör för det mesta vad han blir tillsagd (han är ju dock bara ett barn som alla andra).

När han började ta sin medicin så blev han väldigt förvånad själv, han märkte själv att han blev en helt annan och lugnare person än vad han var innan. När vi frågade honom hur det kändes efter att ha fått börja äta medicinen så sa han helt lugnt ”Nu finns det inte några röster i min hjärna som säger åt mig att göra en massa dumma saker”.

Ni kan ju gissa hur glad man blir när ens sexåriga son säger en sådan sak. Då han verkligen själv förstår att medicinen hjälper, han har dock svårt för att svälja kapslarna så han får medicinen i lite kräm varje gång. Det är bara att lägga lite kräm på skeden sen öppna kapselen och hälla ut det över krämen och sen lite kräm över det.

Han tar sin medicin utan några problem, han tar sin medicin två gånger per dag och han kommer ihåg när han ska ta den. Han känner av när han börjar bli stirrig och kommer då och frågar om det är dags att ta medicin snart.  Visst kändes det jobbigt att få höra att han hade ADHD, men samtidigt var det en lättnad då vi visste att vi kunde få hjälp och på ett annat sätta förstå varför han var ett sådant problematiskt barn.

Som jag skrev innan så mår han nu bra och tar sin medicin och lever ett helt normalt liv som alla andra barn. Han är busig som alla andra, han bråkar som alla andra och gör precis allt som alla andra barn för när dom är i den åldern. Jag är så lycklig över att vi fick en diagnos på han så han kunde få den hjälp han behövde.

Jag tycker att ni som har ett barn som inte verkar vara som andra barn i deras ålder och som är väldigt bråkiga och störiga och har svårt att koncentrera sig och så vidare tar kontakt med eran läkare och hör med dom om det kan vara någon störning av något slag, ADHD är ju bara en av alla tänkbara bokstavskombinationer man kan ha. Även ni vuxna som tror sig ha någon sådan här eller liknande sjukdom bör gå till sin läkare. Jag vet flera som har fått diagnosen som vuxna och som har fått ett mycket bättre liv efter dom fått medicin.

Nu kanske ni undrar om jag ska kolla om jag har ADHD eller något liknande då jag som barn var väldigt lik hur min son var innan han börja äta Ritalin. Svaret på det är att jag ska nog ta och försöka få en sådan utredning på mig själv, det är inte bara att ringa och säga att man vill ha en sådan precis. Så vi får se i framtiden hur det blir. Men jag kommer att skriva ett inlägg om det i så fall vid ett senare tillfälle.

9 responses to “Att leva med ADHD

  1. Fint skrivet!

    Vad roligt att även HAN märker skillnad, i så ung ålder. 🙂 Det måste kännas jätteskönt.

  2. Pingback: Inlägg som nämner Att leva med ADHD « Reflekterat – Återspegling av samhället -- Topsy.com

  3. Jag fick en vink om min egen ADHD-diagnos när fler och fler syskonbarn fick olika liknande (npf-) diagnoser.
    Jätteglad för det.
    Men jag känner många som inte behöver diagnosticeras eftersom de funkar bra ändå. Även om de antagligen har en diagnos, så funkar de för att de hittat rätt plats att arbeta på.

    • Självklart är det så att alla kan hitta sin plats i livet. Många som har ADHD kommer inte att medicineras fast dom har det. Allt beror ju på hur mycket man lider av det själv också.

  4. Pingback: Media bevakar och läser min blogg « Reflekterat – Återspegling av samhället

  5. Väldigt befriande att läsa att en liten medmänniska fått hjälp. Inte klokt hur många barn som har så jobbigt o blir nonchalerade av till o med föräldrar…”han är bara så där” tragiskt när det finns så mkt positiv energi hos dessa barn som kan komma till sin rätt bara de får hjälp. Jättebra skrivet!
    Jag har skrivit en dikt om ADHD
    http://moniqas.wordpress.com/2008/02/19/min-dikt-om-adhd/
    om du vill läsa 🙂
    Ha en bra dag!

    • Han mår mycket bra i dagens läge, medicinen skulle dom vilja ändra till concerta, men då han är liten och har svårt att svälja tabletter så får han fortsätta med ritalin. Den kapseln går att öppna och hälla i en sked med kräm.

  6. Pingback: ADHD – DIKT « Reflekterat – Återspegling av samhället

Kommentera

