Journalist eller Krönikör eller vad ?

Ska jag bli journalist ?

Journalist låter väldigt arbetsamt och tråkigt, massa resande och trånga utrymmen. Satt just och tittade på ett TV program på TV4 Fakta som hette ”Den nakna sanningen” handlar om journalistik i USA och hur den undersökande journalistiken påverkar människans syn på världen runt omkring. Det handlade lite om ”Vita Husets” presskår och hur dom arbetar, eller rättare sagt inte arbetar.

Långa dagar i ett litet trångt utrymme med datorer som dom kan skriva sin texter i, allt händer i ett annat litet pressrum som är så litet så dom nästan fick sitta på varandra. Hur kul kan det vara att sitta i det rummet och knappt få någon information som dom kan göra något med. Tur man inte är amerikansk journalist med inriktning av ”Vita Huset”.

NEJ TACK – JAG VILL INTE BLI JOURNALIST

Ska jag bli krönikör ?

Vad är då en krönika/krönikör (Svar från 118100)

En krönikör är en person som skriver en text i en tidning eller tidskrift som handlar om viktiga (ofta historiska) händelser. I krönikan ska man skriva ner sina personliga åsikter om den här händelsen och även lägga in en aning komiska inslag. En krönikör är en mer seriös bloggare med mer innehåll i sin text. En krönika ska vara kort, inteliggent och intresseväckande.

Ja nu börjar det ju likna något åt mitt håll, dock skulle jag inte vilja kalla mig för krönikör, kommer nog aldrig att bli någon heller för den delen.

Linda Skugge har en bra guide på hur man blir en bra krönikör ”Så blir du en förbannat bra krönikör

Vad är jag då ?

En liten uttråkad människa som gillar att läsa om det mesta och sen reflektera över det jag har läst. Sen om jag känner för det så skriver jag något om det, allt beror ju på vilket humör jag är på och hur mycket tid jag har över. Det jag skriver om kan vara sådant som gör mig glad, ledsen eller något jag blir irriterad på. Stavar jag rätt hela tiden ? Antagligen inte, och inte orkar jag korrekturläsa min text heller. Den ska jag bara vara på min blogg i alla fall.

Gillar folk vad jag skriver ?

Inte en aning faktiskt. ingen kommenterar det jag skriver i alla fall. Jag vet inte om jag ska tolka det som positivt eller negativt i detta sammanhang. Ärligt talar så skiter jag också i om ni gillar det eller inte. ”Take it or leave it”

Kommer du att recensera några andra bloggar snart ?

Tänkte faktiskt ta och sätta mig ner efter detta inlägg och gå igenom några bloggar som jag har lagt till som bokmärken och som verkar vara intressanta.

De bloggar som jag hittils har lagt till är.

Tycker ni att jag ska recensera någon annan sida. så skriv en kommentar om vilken sida det gäller så ska jag ta recensera den vid ett senare tillfälle.

One response to “Journalist eller Krönikör eller vad ?

  1. Pingback: Tweets som nämner Journalist eller Krönikör eller vad ? « Reflekterat – Återspegling av samhället -- Topsy.com

Kommentera

