Negerboll eller chokladbollar ?

Satt och tittade på Bloggportalens kategori ”Vardagsbetraktelser” och det mest diskuterade just nu är Bistron sålde ”Negerbollar”

Vid skrivande stund är det (21 bloggar) som har åsikter om ”Negerbollar”.

För mig heter det ”Negerbollar” och kommer alltid att heta ”Negerbollar”, vad är då en ”Negerboll”  Enligt  Wikipedia är ”negerboll”  ett litet klotformat bakverk som även kan kallas för ”Havreboll” eller ”Chokladboll”.

Jag tror nog att det är mest äldre personer som säger ”Negerboll”. Själv har jag två stycken barn som gillar att baka, dom säger dock ”Chokladbollar”. Jag förstår faktiskt inte varför det ska bli så stor uppståndelse bara för att någon säger ”…och så har vi negerbollar också”

Jag blev faktiskt lite fundersam om ordet ”Negerboll” är bortaget från vårat fina svenska språk. Sökte lite snabbt på Google och hitta snabbt till SAOL Letade mig fram till deras söksida och skrev in ”Negerboll” och vad hitta jag då må ni tro. En förklaring till vad en ”Negerboll” är. Deras förklaring är ”Klotformat bakverk gjort på smör, havregryn och kakao” Det hela avslutas med ”Använd hellre chokladboll”.

Ja det var lite om våra ”Negerbollar” och ”Chokladbollar”. Att det ska bli ett sådant himla liv om en sådan liten sak.. Men tänk er för nästa gång ni går och fikar på stan och tänker beställa en ”Negerkyss”. Det är enligt SAOL i alla fall en ”Mintpralin med en klick choklad i mitten”.

Kommentera

